vrijdag 31 december 2010

Beroemde keramiekfabrieken: Dümler & Breiden



Periode: 1883-1992
Ontwerpers: o.a. Ernst Dümler, Paul Zimmerling, Rudolf Christmann
Bijzonderheden: Dümler & Breiden werd in 1883 in Höhr opgericht door Peter Dümler en zijn zwager Albert Breiden. De firma heeft in haar lange bestaan heel veel verschillende vazen, lampvoeten, schalen en kaarsenstandaards geproduceerd. De meeste vazen zijn extremer in vorm en kleurgebruik dan wat tijdgenoten maakten. De kwaliteit was zeer hoog; vazen met productiefouten werden niet op de markt gebracht. Dümler & Breiden maakte al in 1953 asymmetrische vazen. Latere vazen hebben soms een ketting van touw, één of twee oren of draagbeugels. Niet alleen het uiterlijk is opvallend, ook de kleurencombinaties zijn gewaagd en verre van traditioneel. Zo gaan oranje en paars gebroederlijk samen in Dümler & Breiden-glazuur. Enkele bekende decors zijn Saturn (1971), Polar (circa 1973) en Domino (1974). Het bedrijf was succesvol, maar geen marktleider zoals Ruscha of Scheurich. Het bedrijf aan de Rathausstraße 57 in Höhr-Grenzhausen stopte in 1992, maar de firmanaam-tegels zijn nog altijd op de gevel zichtbaar.
Signatuur: Dümler & Breiden gebruikte witte klei voor zijn producten.
Op de bodems staan kruisende zwaarden gevormd uit de letters d en b. Het woord 'GERMANY' staat altijd op de bodem. Op de bodem van de vaas staat daarnaast een modelnummer gevolgd door de grootte in centimeters.
Op de papieren labels stond in de jaren zestig en zeventig 'keramik DB HÖHR'. In de jaren zeventig zat op sommige vazen een sticker met daarop de woorden 'gastliches heim' (gastvrij thuis).

8 opmerkingen:

  1. Hallo, ik kocht me net in de kringloopwinkel een vaas van DB HÖHR. Zo'n typische: bruin onderaan met lavaglazuur en bovenaan oranje. De vorm is onderaan wat afgeplat en loop dan smaller naar boven, het oranje gedeelte versmalt en heeft een oor in driehoekvorm. Het originele stickertje kleeft er nog op. Een 25cm hoog. Heeft u enig idee waar ik hiervan de waarde kan terugvinden ? Niet dat ik ze wens te verkopen, want ik vind ze te mooi. Groetjes. Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ilona,
    Je kunt op eBay.de of .nl of Marktplaats ook even het vaasnummer intikken, dan vind je als het een gangbaar model is wat er gevraagd wordt, of je kunt kijken wat het eindbod geworden is. Geeft enige indicatie.

    Ben benieuwd hoe de vaas eruitziet. Stuur me anders een foto naar renecvandam@gmail.com, kan ik even kijken.

    Groeten van Rene

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook net een vaas van hun gekocht bij de kringloop.Ovale vaas in bruin tinten Lava en onderrand glad donker bruin. Twee oren en daar doorheen het originele touw 1108/36..Ik wil hem wel graag verkopen. Waar kan ik het beste zijn?
    groetjes Emily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie foto's maken en dan op eBay zetten. In Engeland verdien je het meest, maar bruin is wel de moeilijkste kleur ;-)

      Verwijderen
  4. Hallo
    Leuke informatieve site!
    Heb een vraagje, ik heb verschillende [duitse] aardewerken 'dingen' op zolder/ via mijn ouders/van oma [was duitse] en ik heb werkelijk van sommige geen flauw benul.
    Er is ook een vaasje met Foreign 244 22 en witte ondergrond felle circulair aangebrachte kleuren, is dit dan een duits vaasje??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De firma Scheurich heeft van sommige designs exemplaren gemaakt voor exportdoeleinden. Op de bodem van die vazen staat geen West Germany, maar 'foreign'. Toch kwamen ook vazen met 'foreign' op de West-Duitse thuismarkt terecht. Het is dus een West-Duits vaasje speciaal gemaakt voor de export.

      Verwijderen
  5. Hallo René
    Ik heb ook enkele West Germany vazen. De meeste heb ik op internet kunnen opzoeken alleen deze niet : Hoge vaas met ronde buik en lange hals en 2 oren het nummer is 3250/50 Kleur oranje /geel -beige . Graag zou ik willen weten op dit een scheurchvaas is of van welke fabr. deze anders is.Hoop dat je mij het antwoord kan geven. bvd Groet Leni

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb gezocht in het boek From Spritzdekor to Fat Lava en kon het nummer daarin niet vinden. Als je een paar foto's voor me hebt, kan dat helpen om de vaas te identificeren. Je kunt de foto's mailen naar renecvandam@gmail.com. Graag ook een met de vaasbodem erop.

    BeantwoordenVerwijderen